Tällä viikolla vietetään yhtä syksyn suurimmista ostopäivistä ja joulumyynti käy kiireisenä. Näinä päivinä myös asiakkaiden kirjo on huomattavasti laajempi, kuin normaalisti. Olet ehkä jo saattanut törmätä jahkailijaan tai ihailijaan, mutta osaatko tunnistaa heräteshoppailijan tai ihanneasiakkaan?
JAHKAILIJA – Hän käy vuoden verran katsomassa samaa tuotetta, keskustelemassa tuotteen tarpeellisuudesta sekä ominaisuuksista, mutta ei ikinä saa tehtyä lopullista ostopäätöstä.
MUKAHAUSKA – Kertoo huonoja, mutta omasta mielestään hauskoja vitsejä ja odottaa muidenkin pitävän niitä hauskoina. Närkästyy jopa hieman, jos toinen ei naura vitseille.
VALITTAJA – Teitpä mitä tahansa, niin aina löytyy joku vika. Kahvi on aina joko liian kuumaa tai kylmää. Valittajaa on lähes mahdoton miellyttää, joten tärkeintä on vain pitää pää kylmänä ja pysyä asiallisena.
IHAILIJA – Taivaanrannan maalari, kuka ihailee kaikkea. Tuotteen väriä, materiaalia, liikkeen somistusta sekä myyjän vaatteita. Hän katsoo maailmaa vaaleanpunaisten linssien läpi, mutta ei välttämättä tullut edes ostamaan mitään, vain ihailemaan.
SELITTÄJÄ – Asiakas, kuka kiireisenä hetkenä kerryttää taaksensa jonoa kertomalla päivän säästä tai naapurin kissasta ostotapahtuman yhteydessä, eikä meinaa millään lopettaa.
PÄTIJÄ – Pätijä tietää aivan kaiken aivan kaikesta ja haluaa opettaa asiakaspalvelijaa. Hän on opetellut paljon nippelitietoa ja haluaa osoittaa olevansa toista fiksumpi.
KAIKKI POTKII PÄÄHÄN – Asiakas, joka purkaa kaiken oman pahan olonsa asiakaspalvelijaan. On asiakaspalvelijan syy, että autosta oli aamulla rengas puhki, joten hän saa kyllä kuulla siitä…
SUPERMUKAVA – Asiakas, joka tuo tullessaan auringon. Häntä kiinnostaa, miten asiakaspalvelijan päivä on mennyt ja toivottaa lähtiessään mukavaa päivänjatkoa kaikille. Supermukavan kanssa kaikki hoituu, no, supermukavasti!
HERÄTESHOPPAILIJA – Kertoo tulleensa ostamaan hiusharjan, mutta lähtee mukanaan kolme ostoskassillista kaikkea muuta. Heräteshoppailijalle voi iskeä katumus päälle ostotapahtuman jälkeen, ja hän tuleekin palauttamaan osan tuotteista seuraavana päivänä.
IHANNEASIAKAS – Jokaisella meistä on oma käsityksensä ihanneasiakkaasta, mutta sen voisi tiivistää näin:
Ihanneasiakkaan jälkeen toteat mielessäsi, että “näitä hetkiä varten tätä hommaa tehdään.”
Asiakastyypit eivät perustu kehenkään yhteen tai tiettyyn henkilöön, vaan ovat läpileikkaus persoonista, joita on vuosien aikana nähnyt asiakaspalvelutyössä.