Jokainen meistä on varmasti hyvä juuri siinä mitä tekee. Miksi sitä muuten olisi edes lähtenyt yrittäjäksi juuri sille kyseiselle alalle. Useat yrittäjät kuitenkin – itseni mukaanlukien – katsovat omaa toimintaansa liian läheltä eivätkä itse välttämättä aina näe milloin asioita pitäisi muuttaa ja mihin suuntaan. Jokainen meistä yrittäjistä tarvitsisi oman kartturin.
Palaveerattiin Johanneksen, Jolex Oy, kanssa toukokuun loppupuolella ensimmäisen kerran ihan tosissaan oikeiden ajatusten parissa ja saatiin kuukaudessa paketoitua uusi palvelu juuri tähän tarpeeseen. Käykää siis tutustumassa uuteen palveluun, https://www.kehittymisenkiitotie.com ja sen jälkeen kahvitellaan!
Johannes toimii yrityksen sisältä käsin ja auttaa vahvistamaan niitä jokaisen yrittäjän jo olemassa olevia vahvuuksia ja osaamista. Aivan jokaisella on alitajuntaisesti ratkaisu jo olemassa, mutta sen esiin saamiseksi voi tarvita hieman apua. Itse olen esimerkiksi juuri se, kuka ei haluaisi jättää mitään kivaa pois, vaikka kannattavuuden puolesta tulisi keskittää focus niihin itselle olennaisimpiin asioihin. Yhteistyön alkaessa oma paletti oli hieman levällään, sillä tämä kevät pakotti miettimään kaiken uusiksi. Mutta jo ensimmäisten yhteisten palaverien jälkeen selkeytyi vielä yksityiskohtaisemmin se, että kenelle, mitä ja miten. Ja jokaista näistä vastauksista olin jo keskenäni pyöritellyt omassa mielessä, mutta toisen mielipiteet ja kommentit auttoivat jäsentämään ajatukset toimiviksi kokonaisuuksiksi.
Itse toimin yrityksen ulkopuolella asiakasrajapinnassa. Eli siellä, missä loppuasiakas kohtaa yrityksen tuotteet, palvelun sekä asiakaspalvelijan. Harmittavan moni luottaa edelleen siihen, että kun asioita on tehny aina näin ja muutkin tekevät, niin meidänkin kannattaa. Yrityksen arvot tulisi näkyä myös siellä asiakasrajapinnassa, eikä vain kokoushuoneissa suljettujen ovien takana tai kehystettyinä toimiston seinällä. Autan yritystä ja yrittäjää tuomaan markkinoinnissa esiin persoonan sekä arvot, jotka tukevat toinen toisiaan. Loppujen lopuksihan kaikki myynti perustuu ihmisten välisiin kohtaamisiin ja ihmiset ostavat sitä, mihin he uskovat ja luottavat. Jokaisen yrittäjän tulisi myös tuntea asiakaspalvelijansa, sillä he toimivat yrityksen kasvoina ja luovat asiakkaalle mielikuvan yrityksestä.
Kaiken voi aina tehdä ”ihan hyvin” tai riittävästi. Mutta kaiken voisi myös aina tehdä erittäin hyvin – eikä tähän tarvita kuin pieni ajatusmallin muutos ja lisäpanostus. Itse suosin aina jälkimmäistä vaihtoehtoa.
– Iina